Moda, a zdrowie – jak wybrać odpowiednie zajęcia fitness?

W dobie XXI wieku mamy bardzo duży wybór różnego rodzaju programów fitness. To sprawia, że osoby, które dopiero teraz zaczynają swoją przygodę z fitnessem mają naprawdę spory kłopot. Dlaczego? Ano dlatego, gdyż muszą wybrać odpowiednie dla siebie zajęcia.  Jakie zatem zajęcia fitness wybrać?

Na sam początek dodam tylko, że zajęcia fitness dzielą się na cztery podgrupy, takie jak: wspomagające spalanie tkanki tłuszczowej, wzmacniające, choreograficzne, a także mentalne i prozdrowotne. Poniżej postanowiłam przedstawić kilka przykładów programów fitness. Każdy z nas sprawdzi, który będzie najlepszy dla siebie samego. Oto one:

1 ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE SPALANIE TKANKI TŁUSZCZOWEJ 

Fat Burning – czyli zajęcia odchudzające, przeznaczone zwłaszcza dla osób borykających się ze zbędnymi kilogramami. Bazuje zarówno na podstawowych jak i bardziej zaawansowanych krokach aerobikowych, połączonych w układy choreograficzne. Tętno utrzymywane jest tu na poziomie 65 – 75% HR max (umiarkowany wysiłek), dzięki czemu znajdujemy się cały czas w strefie spalania tłuszczu.
SPINING to inaczej grupowa jazda na specjalnych rowerach stacjonarnych w rytm muzyki. Instruktor – lider grupy, dobiera odpowiednie obciążenie, tempo i czas pracy, symulując jazdę pod górkę, spokojną jazdę lub sprint, przeplatając odcinki o bardzo dużej, średniej i małej intensywności. Ćwiczenia te skutecznie zwiększają wydolność układu sercowo -naczyniowego, a ich dodatkową zaletą jest bezpieczeństwo wynikające z braku nadmiernych przeciążeń w stawach, w związku z czym mogą być przeznaczone dla szerszego grona entuzjastów dobrej kondycji. Jedyną wadą może być nieproporcjonalny rozwój tylko dolnych partii mięśniowych.

2 ZAJĘCIA WZMACNIAJĄCE

TBC (Body Shape) – skrót oznacza Total Body Conditioning, a więc wzmacnianie całego ciała. Modeluje się ciało i spala zbędne kalorie. Wzmocnieniu ulega nie tylko układ mięśniowy, ale również krążenia i oddechowy. Często wykorzystuje się dodatkowe przyrządy, takie jak, stepy, ciężarki i gumy.
Bodycombat – program ten bazuje na sztukach walki, ruchy bazują na tych, które znane są z karate, boksu, tai chi, taekwondo i muay thai. Zajęcia mają charakter interwałowy, o zmiennej intensywności ćwiczeń. Poprawiamy nie tylko kondycję, ale i siłę oraz koordynację.
Power pump  jest to koncepcja zajęć ze sztangą prowadzonych w grupie. Zajęcia czasem funkcjonują także jako body pump. W ich trakcie wykorzystuje się sztangi, stepy lub inne przybory. Ćwiczenia są uczestnikom znane z siłowni: to martwy ciąg, squat, wyciskanie francuskie. Wszystko wykonuje się przy akompaniamencie muzyki, a jeden utwór przeznacza się na jedną grupę mięśni. Cały trening jest ogólnorozwojowy, a obciążenia niezbyt wymagające. Nie przekraczają 25 kilogramów, są dostosowane do zaawansowania uczestników i dobierane indywidualne. Dzięki temu początkujący mogą ćwiczyć razem z bardziej zaawansowanymi.

3 ZAJĘCIA CHOREOGRAFICZNE

Dance – ta forma zajęć ma różne odmiany, Hi Dance, Aero Dance, Sexy Dance?. Odbywają się przy energicznej, rytmicznej muzyce. Opierają się o różne style tańca, od zmysłowych i delikatnych, poprzez jazz, latino po niezwykle żywiołowy dancehall. Połączenie tańca i ćwiczeń pozwala w ciągu godziny spalić setki kalorii.
Step – to zajęcia aerobowe z wykorzystaniem stepu, czyli specjalnego stopnia, który można ustawić na różnych wysokościach. Jednocześnie spala się tkankę tłuszczową i wzmacnia dolne partie ciała. Są to bardzo dobre zajęcia na poprawę koordynacji ruchowej (duże zaangażowanie błędnika). Układy nie są trudne, ale wymagają sporo skupienia i wysiłku.
ZUMBA – połączenie tańca i aerobiku, inspirowane latynoskimi rytmami. Zumba jest innowacyjnym systemem fitness, który przez świetną zabawę kształtuje i ujędrnia sylwetkę oraz poprawia kondycję. W trakcie zajęć można spalić jednorazowo ok. 600 – 800 kcal, wyrzeźbić ciało i odstresować się. Sekwencje kroków pochodzą z tańców takich jak: merengue, salsa, łumbia, reggeatown, flamenco, samba, taniec brzucha i wiele innych. Są przyjemne i łatwe do wytańczenia, Zajęcia dla wszystkich bez ograniczeń wiekowych, kondycyjnych lub umiejętnościowych.
Źródło: pixabay.com

4 ZAJĘCIA MENTALNE I PROZDROWOTNE

Pilaste – ten system ćwiczeń wykorzystuje elementy jogi, ćwiczeń izometrycznych oraz baletu. Opracowany na początku XX w. przez Josefa Pilatesa, wydaje się niepozorny, ale naprawdę bardzo silnie angażuje mięśnie całego ciała. Wzmacnia je bez nadmiernej rozbudowy, ponadto zwiększa elastyczność, odciąża kręgosłup i poprawia postawę. Może być wykonywany na macie tylko z użyciem ciężaru własnego ciała, a także z wykorzystaniem specjalnych ringów, piłek, taśm, gum i dysków.
ZDROWY KRĘGOSŁUP – zajęcia o bardzo łagodnym charakterze, przeznaczone dla wszystkich niezależnie od grupy wiekowej, zwłaszcza dla osób mających siedzący tryb pracy. Celem zajęć jest  zapobieganie problemom z kręgosłupem, wzmocnienie mięśni odpowiadających za prawidłową postawę i chroniących kręgosłup, likwidowanie przykurczów mięśni przykręgosłupowych.

Zapisz

You might also like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *